יום שני, 15 ביוני 2026

תעלומת הבונה החופשי: למה בעצם "חופשיים"? 🕵️‍♂️✨ סדרת פוסטים | פוסט מספר 1: פטור ממסים?

 

בפוסטים הקודמים גילינו מתי הופיע המונח 'בונה חופשי' (Freemason) לראשונה בהיסטוריה (רמז: אי שם במאה ה-14), וראינו שמדובר באליטה המקצועית של סתתי האבן.

אבל עכשיו אנחנו מגיעים לשאלת מיליון הדולר, השאלה שמעסיקה היסטוריונים כבר מאות שנים: למה "חופשי"?

למילה האנגלית 'Free' יש המון משמעויות. אדם יכול להיות חופשי מעבדות, יכולות להיות לו זכויות מיוחדות בעיר, הוא יכול להיות חופשי מהגבלות מסוימות, ואפילו נדיב (חופשי בכספו או בזמנו). אגב, מקור המילה 'Free' הוא בשפות הגרמאניות, שם המילה האנגלו-סקסית העתיקה Freo משמעותה בכלל "אוהב" או "אהוב", ויש לה קשר הדוק למילה חבר (Friend). אומנים נהגו לומר על חומר גלם נוח שהוא מגיב בצורה "חופשית" או "ידידותית" למגע כלי העבודה.

אז איזו מכל המשמעויות הללו נתנה לבונים החופשיים את שמם?

האם הם היו עבדים שברחו? האם היה להם פטור ממיסים? האם הם החזיקו בסודות קסומים? או שאולי זו בכלל טעות תרגום מצרפתית?

בסדרת הפוסטים הקרובה נפרק אחת לאחת את כל התיאוריות (ההגיוניות יותר וההזויות פחות) שניסו להסביר את המקור לשם "הבונים החופשיים".

מוכנים לצאת למסע בזמן?

🏛️ פוסט מספר 1 בסדרה

תעלומה היסטורית (פרק 1): האם הבונה החופשי היה פשוט... פטור ממיסים? 💰🧱

התיאוריה הראשונה שעל שולחן הניתוחים מציעה פתרון כלכלי ובירוקרטי מאוד.

התיאוריה: חופשיים מחוקי העיר והגילדות

בימי הביניים, החיים של בעלי מלאכה בערים היו כפופים לאינספור חוקים, מיסים, והגבלות של גילדות מקומיות. אבל בוני הקתדרלות הגדולות היו שונים – הם היו חייבים לנדוד ממקום למקום בהתאם לדרישות העבודה.

ההיסטוריון ד"ר קנינגהם (Rev. Dr Cunningham) ומלומדים נוספים (ואפילו מילון אוקספורד היוקרתי) העלו השערה: הבונה החופשי נקרא כך משום שהוא היה חופשי מתשלום אגרות ומיסים שהוטלו על "זרים" שהגיעו לעיר. במילים אחרות, כדי למשוך את טובי האדריכלים והבנאים לבנות את הכנסייה המקומית, שחררו אותם משליטת הגילדות המקומיות והעניקו להם פטור - הם היו "חופשיים לעבוד בכל מקום, ללא הגבלה או הפרעה מגופים מקומיים".

הם לא היו צריכים לשלם מיסי מעבר, לא היו כפופים לחוקי הגילדה המקומית של העיר אליה הגיעו, והיו, הלכה למעשה, במעמד של תושבי חוץ מועדפים (VIP של ימי הביניים).

האם זה נכון ?

רוב המלומדים המודרניים, טוענים שלא.

למה? פשוט מאוד: בניית המנזרים והכנסיות הגדולות (תור הזהב של הבנייה) התרחשה ברובה באזורים כפריים או בעיירות קטנות. באותה תקופה מוקדמת, בקושי היו קיימות גילדות בנאים עירוניות מסודרות שיכלו לאיים על הבונים הנודדים.

כדי שמישהו יקבל את התואר "חופשי מהגילדה", צריכה להיות קודם כל גילדה חזקה שתנסה לשלוט בו. מאחר וגופים כאלו כמעט לא היו קיימים במחוזות הכפריים בהם נבנו המנזרים, התיאוריה שזהו מקור השם – קורסת. ההסבר הזה מניח מציאות בירוקרטית שלא באמת הייתה קיימת בתקופה שבה המונח נולד.

בפרק הבא: האם הבונה החופשי קשור איכשהו... לתופרי בגדי כמרים ודייגים? (תתפלאו, אבל יש תיאוריה כזו!). המשיכו לעקוב!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה